28/07/2009
Παρέμβαση του Προέδρου του ΣΥΝ Αλ. Τσίπρα για τις εξαγγελίες Σουφλιά για την απόσυρση των Ι.Χ. και τον «πράσινο δακτύλιο»
Παρέμβαση του Προέδρου του ΣΥΝ και επικεφαλής της «Ανοιχτής Πόλης» Αλ. Τσίπρα στο Δημοτικό Συμβούλιο της Αθήνας για τις εξαγγελίες Σουφλιά για την απόσυρση των Ι.Χ. και τον «πράσινο δακτύλιο»
Απάντηση Δημάρχου: «Στο ΥΠΕΧΩΔΕ λογαριάζουν δίχως τον ξενοδόχο»
«Στο όνομα του περιβάλλοντος αυξάνουν τα ΙΧ!»
Ο πρόεδρος του Συνασπισμού και επικεφαλής της Ανοιχτής Πόλης, Αλέξης Τσίπρας, στην σημερινή συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου του Δήμου Αθηναίων, αναφέρθηκε στα νέα μέτρα του ΥΠΕΧΩΔΕ. Στην τοποθέτηση του μεταξύ άλλων τόνισε:
«Την περασμένη Τετάρτη 22 Ιούλη ο Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ εξήγγειλε μια σειρά μέτρα για τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από τις οδικές μεταφορές στα αστικά κέντρα, όπως τουλάχιστον υποστηρίζει.
Αυτά επικεντρώνονται:
στην επιβολή –λεγόμενων- περιβαλλοντικών τελών κυκλοφορίας, δηλαδή τελών ανάλογα με την περιβαλλοντική επιβάρυνση του κινητήρα.
σε ένα πρόγραμμα κινήτρων για την απόσυρση παλιών ΙΧ και ανανέωσης του στόλου των οχημάτων με νέας τεχνολογίας αυτοκίνητα.
μελλοντικά, από τον Σεπτέμβρη του 2011, το λεγόμενο «πράσινο δακτύλιο» στον οποίο θα κυκλοφορούν ελεύθερα τα «καθαρά» ΙΧ, ενώ θα αποκλείονται τα παλιάς τεχνολογίας.
Από τη μεριά μας έχουμε ασκήσει κριτική σε αυτά τα μέτρα. Επίσης και άλλες πολιτικές δυνάμεις και ειδικοί επιστήμονες συγκοινωνιολόγοι, κοινωνικοί φορείς και ΜΚΟ έχουν διατυπώσει ερωτήματα και ενστάσεις.
Δεν θα αναφερθώ σήμερα στην οικονομική/δημοσιονομική πλευρά του θέματος. Ωστόσο, όλοι οι αναλυτές συμφωνούν, ότι τα κίνητρα για την απόσυρση παλιών οχημάτων είναι το δεύτερο, μετά από πιέσεις, «δώρο» της Κυβέρνησης στη χειμαζόμενη –από την οικονομική κρίση- αγορά αυτοκινήτου και τις ξένες αντιπροσωπείες, μετά την μείωση των τελών ταξινόμησης τον περασμένο Απρίλιο.
Θα αναφερθώ στην περιβαλλοντική πλευρά των προτάσεων:
Έχουμε λοιπόν το παράδοξο η κυβέρνηση να συνεχίζει τις πολιτικές διευκόλυνσης της αγοράς και χρήσης ΙΧ στο όνομα του περιβάλλοντος!
Παρά τα λεγόμενα του Υπουργού κ. Σουφλιά, στην πραγματικότητα, μετά την εφαρμογή των νέων μέτρων περισσότερα συνολικά ΙΧ θα κυκλοφορούν στις πόλεις– και εν πάση περιπτώσει, σίγουρα περισσότερα ΙΧ θα έχουν το δικαίωμα εισόδου στο κέντρο της Αθήνας. Το φαινόμενο τα αυτοκίνητα να προχωράνε σημειωτόν με «πρώτη- δευτέρα» που κύρια προκαλεί ρύπανση, αλλά και το πρόβλημα της στάθμευσης στο κέντρο θα ενταθεί – εκτός αν σκοπεύουμε να ξεπατώσουμε κάθε πλατεία και ελεύθερο χώρο για τη δημιουργία ιδιωτικών υπόγειων πάρκινγκ. Και τελικά, το πώς ο στόχος της αποθάρρυνσης της αυτοκίνησης γενικά εξυπηρετείται από την απόκτηση χιλιάδων νέων αυτοκινήτων είναι ένας γρίφος που μόνο ο σημερινός κατ’ όνομα Υπουργός Περιβάλλοντος ισχυρίζεται ότι αντιμετώπισε…
Η Κυβέρνηση εξακολουθεί να βάζει σε δεύτερη μοίρα τα δημόσια μέσα -καθαρής- μεταφοράς και τις ήπιες μορφές μετακίνησης, υποβαθμίζει ή ξεπουλά τα Δημόσια μέσα (ΟΣΕ κ.λπ.), χαράσσει «αναπτυξιακά» σχέδια με αυτοκινητόδρομους- μεγαθήρια εξυπηρετώντας συμφέροντα μεγαλοεργολάβων και ενισχύει την εξάρτηση των πολιτών από τους τέσσερις τροχούς των Ι.Χ. Παράλληλα, εκκωφαντική είναι η απουσία κυκλοφοριακών μελετών για την εκτίμηση των συνθηκών που επικρατούν στους δρόμους και τα μέτρα για την ουσιαστική διευκόλυνση της κίνησης.
Τελικά, τα έσοδα από τα εισπρακτικά μέτρα της Κυβέρνησης δεν θα επενδυθούν σε έργα που θα στοχεύουν στην ανάπτυξη των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, πεζοδρόμων, ποδηλατοδρόμων, χώρων πρασίνου και γενικότερα υποδομών που θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής και μετακίνησης των πολιτών.
Εμείς πιστεύουμε ότι η πολίτες και η κοινωνία χρειάζεται κίνητρα για να εγκαταλείψει το ΙΧ σαν κυρίαρχο μέσο μετακίνησης, και όχι κίνητρα για την αγορά νέων αυτοκινήτων.
Χρειάζεται να ξοδευτούν δημόσιοι πόροι και να αφιερωθεί κόπος και χρόνος από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς – και την αυτοδιοίκηση σε άλλες κατευθύνσεις:
Για τα δημόσια συλλογικά μέσα μετακίνησης – ιδιαίτερα εκείνα της σταθερής τροχιάς.
Είναι γνωστό πως η επέκταση του μετρό θα αργήσει αρκετά χρόνια, ενώ η περαιτέρω ανάπτυξη δικτύου τραμ στην Αθήνα ουσιαστικά έχει ανασταλεί. Μετά από τα ρουσφετολογικό μέτρο, επιτρέψτε μας την έκφραση, της κυβέρνησης, τα ταξί έχουν βάλει πόδι στις λεωφορειο-λωρίδες και δυσκολεύουν τα ΜΜΜ…
Για τη διευκόλυνση των πεζών και της χρήσης ποδηλάτου:
απλές ιδέες όπως η επέκταση των πεζοδρομίων και η περιφρούρησή τους από παράνομες κατασκευές και τραπεζοκαθίσματα, και η κατασκευή λειτουργικών –και όχι τουριστικών- ποδηλατοδιαδρομών δεν προχωράνε, παρά το ότι στα λόγια όλοι συμφωνούνε…
Τη δημιουργία ενός ευνοϊκού κλίματος για τις «βιώσιμες μετακινήσεις»
Κατά τη γνώμη μας στόχος μια σοβαρής πολιτικής για την οικολογική μετακίνηση πρέπει να είναι η σταδιακή αποθάρρυνση της χρήσης αυτοκινήτου σε κρίσιμες ζώνες των πόλεων, ιδιαίτερα στους ιστορικούς πυρήνες και τις ζώνες κατοικίας.
Εμείς έχουμε δύο ερωτήματα και δυο προτάσεις να κάνουμε προς τη Δημοτική Αρχή
Ερώτημα 1ο: Σε ποιο βαθμό ο Δήμος Αθηναίων συμμετέχει ενεργά – και όχι τυπικά και γραφειοκρατικά – σε κρίσιμες Κυβερνητικές αποφάσεις που αφορούν την καθημερινή ζωή της πόλης και των πολιτών της.
Ερώτημα 2ο: Πως τοποθετείται η Δημοτική Αρχή επί της ουσίας των μέτρων Σουφλιά: Πέρα από το οικονομικό και δημοσιονομικό σκέλος που αποτελεί κεντρική κυβερνητική επιλογή, δεν αναγνωρίζουν όσοι σχεδιάζουν για λογαριασμό του Δήμου την κυκλοφοριακή επιβάρυνση που θα δεχθεί το κέντρο της Αθήνας από τα καινούργια, «καθαρά» ΙΧ;
Και οι 2 προτάσεις μας για το Δημοτικό Συμβούλιο σήμερα:
Πρόταση 1η: να γίνει σοβαρή προσπάθεια να διοργανωθεί από το Δήμο Αθηναίων ένα σοβαρό πρόγραμμα συμμετοχής της Αθήνας στην Ευρωπαϊκή «εβδομάδα βιώσιμης κινητικότητας» στις 16-22 Σεπτεμβρίου 2009. Δεν χρειάζονται άλλες συμβολικές ενέργειες και σημειακά διαφημιστικά τρυκ. Δεν αρκεί να κλειστεί μια Κυριακή ένας ήδη κλειστός πεζόδρομος και να διατεθούν μερικά ποδήλατα, ίσα-ίσα για τις κάμερες. Πάρτε την πρωτοβουλία για μια ολόκληρη εβδομάδα ουσιαστικών δράσεων, που θα αποδείξουν στους πολίτες ότι είναι δυνατή η καθημερινή ζωή στην πόλη χωρίς ΙΧ. Υπάρχει χρόνος, αν υπάρξει η πολιτική βούληση και συνεργασία με επιστημονικούς φορείς και οργανώσεις πολιτών να αποκτήσει σημασία αυτή η διοργάνωση και να μην είναι άλλη μια άσκηση δημόσιων σχέσεων…
Πρόταση 2η: να προκαλέσει ο Δήμος και η Δημοτική Αρχή μια ανοιχτή συζήτηση σε επίπεδο Δήμου και Διαμερισμάτων για το μακροχρόνιο κυκλοφοριακό σχεδιασμό της πρωτεύουσας. Καλέστε επιστήμονες και φορείς να διαμορφώσουν από κοινού με το Δήμο ένα σχέδιο και συγκεκριμένα αιτήματα προς το κεντρικό κράτος για την αναδιοργάνωση των μετακινήσεων στο κέντρο και τις γειτονιές της πόλης, ένα σχέδιο το οποίο δεν μπορεί παρά να έχει στον πυρήνα την ενίσχυση των δημόσιων μέσων μεταφοράς.
Σε μια τέτοια ουσιαστική και στρατηγική κατεύθυνση για τις μετακινήσεις νομίζουμε πως θα βρείτε συμμάχους και στην αντιπολίτευση. Αλλιώς, θα έχετε απέναντί σας όχι τις παρατάξεις της αντιπολίτευσης του Δημοτικού Συμβούλιου αλλά τους πολίτες της Αθήνας.»
Ο Νικήτας Κακλαμάνης απαντώντας, ανέφερε πως ο Δήμος δεν ρωτήθηκε σχετικά με τα εξαγγελθέντα μέτρα. Ενώ προσέθεσε ότι κάποιοι λογαριάζουν χωρίς τον ξενοδόχο. Τέλος, ανέφερε πως επειδή δεν έχει ξεκάθαρη εικόνα δεν έχει και ξεκάθαρη θέση, καθώς με κάποιες από τις εξαγγελίες συμφωνεί, αλλά κάποιες δεν τις κατανοεί και πιθανόν για αυτό διαφωνεί.
To Γραφείο Τύπου